نی‌ نی سایت

17 نکته الزامی مدیریت زمان از زبان مادران نی‌نی‌سایت




17 نکته طلایی مدیریت زمان از زبان مادران نی‌نی‌سایت

مدیریت زمان، چالشی همیشگی برای همه، مخصوصا مادران، است. در نی‌نی‌سایت، مادران با تجربیات مختلف، نکات ارزشمندی را در این زمینه به اشتراک گذاشته‌اند. در این پست، 17 مورد از مهم‌ترین این نکات را خلاصه کرده‌ایم:

این نکات، برگرفته از تجربیات مادرانی است که سعی کرده‌اند با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از روش‌های مختلف، بین وظایف مادری، خانه داری و سایر مسئولیت‌های خود تعادل برقرار کنند:

  • ✔️

    لیست‌برداری روزانه:

    نوشتن لیست کارهای روزانه، اولویت‌بندی و تیک زدن آن‌ها بعد از انجام، حس خوبی به شما می‌دهد و به پیشرفت شما کمک می‌کند.
  • ✔️

    برنامه‌ریزی منعطف:

    برنامه ریزی داشته باشید اما انعطاف پذیر. زندگی با کودک غیرقابل پیش بینی است.
  • ✔️

    بهره‌گیری از تایمر:

    برای انجام کارها زمان مشخص تعیین کنید. این کار از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.
  • ✔️

    نه گفتن به کارهای غیرضروری:

    یاد بگیرید به درخواست‌هایی که وقت شما را می‌گیرند و ضروری نیستند، نه بگویید.
  • ✔️

    کمک گرفتن از دیگران:

    از همسر، خانواده، یا دوستان برای انجام برخی کارها کمک بگیرید. خجالت نکشید!
  • ✔️

    بهره‌گیری از زمان‌های مرده:

    از زمان‌هایی که کودک خواب است یا مشغول بازی است، برای انجام کارهای کوتاه و سریع استفاده کنید.
  • ✔️

    خواب کافی:

    خواب کافی داشته باشید. وقتی خسته باشید، بازدهی شما به شدت پایین می‌آید.
  • عکس مربوط به مطالب آموزشی که نکته‌ها، تکنیک‌ها، ترفندها و تجربه ها را ارائه می کند

  • ✔️

    مرتب کردن خانه به صورت مداوم:

    هر روز کمی وقت بگذارید و خانه را مرتب کنید. این کار از انباشتگی کارها جلوگیری می‌کند.
  • ✔️

    آماده کردن وسایل از شب قبل:

    وسایل مورد نیاز برای صبح را از شب قبل آماده کنید تا صبح وقت کمتری صرف کنید.
  • ✔️

    بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های مدیریت زمان:

    اپلیکیشن‌های مختلفی برای مدیریت زمان وجود دارند. از آن‌ها استفاده کنید تا به برنامه‌ریزی شما کمک کنند.
  • ✔️

    انجام کارهای مشابه به صورت دسته‌ای:

    کارهایی که مشابه هستند را با هم انجام دهید. به عنوان مثال، همه تماس‌های تلفنی را پشت سر هم انجام دهید.
  • ✔️

    واگذاری کارها به بچه‌ها:

    با توجه به سن و توانایی فرزندانتان، برخی از کارها را به آن‌ها واگذار کنید.
  • ✔️

    استراحت‌های کوتاه:

    بین انجام کارها، استراحت‌های کوتاه داشته باشید تا انرژی خود را بازیابید.
  • ✔️

    لذت بردن از لحظه‌ها:

    در کنار تمام کارها، از لحظه‌های با کودک بودن لذت ببرید. این لحظه‌ها دیگر تکرار نمی‌شوند.
  • ✔️

    هدف‌گذاری واقع‌بینانه:

    اهدافی را تعیین کنید که قابل دستیابی باشند. هدف‌های غیرواقع‌بینانه باعث ناامیدی می‌شوند.
  • ✔️

    برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی:

    از قبل برای وعده‌های غذایی برنامه‌ریزی کنید تا در زمان پخت و پز صرفه‌جویی شود.
  • ✔️

    قدردانی از خود:

    به خاطر انجام کارها و پیشرفت‌هایتان از خودتان قدردانی کنید.

مهم‌ترین نکته این است که به خودتان سخت نگیرید و سعی کنید تعادلی بین وظایف و لذت بردن از زندگی پیدا کنید.






17 تجربه نی نی سایتی ها در مدیریت زمان برای مادران

17 تجربه نی نی سایتی ها در مدیریت زمان برای مادران

1. برنامه ریزی شب قبل

خیلی از مامان های نی نی سایت تاکید دارن که شب قبل یه برنامه ریزی کلی برای فردای خودشون داشته باشن. اینطوری صبح که بیدار میشن، میدونن دقیقا چه کارایی باید انجام بدن و دیگه وقتشون تلف نمیشه. حتی بعضی هاشون میگن لباس بچه ها رو هم شب قبل آماده میکنن تا صبح سر این موضوع معطل نشن. نوشتن لیست خرید هم جزو برنامه ریزی شب قبل خیلی ها بوده. یه نکته مهم دیگه اینه که سعی کنین برنامه ریزی تون واقع بینانه باشه و کارهای خیلی سنگین و زیاد رو توش نذارین. میتونین از اپلیکیشن های مدیریت زمان هم برای برنامه ریزی استفاده کنین. یه سریا هم از دفترچه یادداشت های فانتزی استفاده میکنن که جذاب تر بشه. هدف اینه که با یه دید روشن به استقبال روز بعد برید.

2. الویت بندی کارها

اینکه بدونین کدوم کارها مهم ترن و باید اول انجام بشن، خیلی تو مدیریت زمان بهتون کمک میکنه. مامانای نی نی سایتی میگن کارهاشون رو به سه دسته فوری، مهم و غیرضروری تقسیم میکنن. کارهای فوری اونایی هستن که همین الان باید انجام بشن، مثل غذا دادن به بچه یا عوض کردن پوشکش. کارهای مهم اونایی هستن که باید تو طول روز انجام بشن، مثل تمیز کردن خونه یا خرید کردن. کارهای غیرضروری هم اونایی هستن که اگه انجام نشن، اتفاق خاصی نمیفته، مثل چک کردن شبکه های اجتماعی. با این الویت بندی، میتونین مطمئن بشین که مهمترین کارها رو انجام دادین و وقتتون رو الکی هدر ندادین. بعضی از مامانا از تکنیک پومودورو هم برای تمرکز بیشتر موقع انجام کارها استفاده میکنن. این تکنیک بهتون کمک میکنه که ۲۵ دقیقه روی یه کار تمرکز کنین و بعد ۵ دقیقه استراحت کنین.

3. بهره‌گیری از زمان های مرده

منظور از زمان های مرده، اون وقت هاییه که نمیتونین کار خاصی انجام بدین، مثل وقتی که تو مطب دکتر منتظر نوبت هستین یا وقتی که بچه تون خوابیده.خیلی از مامانای نی نی سایت میگن تو این وقت ها کتاب میخونن، پادکست گوش میدن یا با دوستاشون چت میکنن.میتونین تو این وقت ها کارهای کوچیکی مثل جواب دادن به ایمیل ها یا پرداخت قبض ها رو هم انجام بدین.حتی بعضی ها میگن تو این وقت ها کارهای هنری انجام میدن، مثل بافتنی یا نقاشی.مهم اینه که از این وقت ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنین و نذارین هدر برن.

دانلود کتاب های صوتی هم راه حل خوبیه برای بهره‌گیری از زمان های مرده.

میتونین یه لیست از کارهای کوچیک و قابل انجام تو این زمان ها تهیه کنین و همیشه همراهتون داشته باشین.اینطوری دیگه لازم نیست هربار فکر کنین که چه کاری میتونین انجام بدین.

4. کمک گرفتن از دیگران

هیچ اشکالی نداره که از دیگران کمک بخواین. خیلی از مامانای نی نی سایت میگن از همسر، مادر، خواهر یا دوستاشون کمک میگیرن تا کارهاشون رو انجام بدن. میتونین از همسرتون بخواین که تو نگهداری از بچه بهتون کمک کنه یا از مادرتون بخواین که برای چند ساعت پیش بچه تون بمونه تا شما بتونین به کارهای دیگه تون برسین. حتی میتونین از یه پرستار بچه کمک بگیرین اگه شرایط مالی تون اجازه میده. مهم اینه که بدونین تنها نیستین و میتونین از دیگران کمک بخواین. خیلی از زوج ها کارهای خونه رو با هم تقسیم میکنن و اینطوری بار مسئولیت از روی دوش یکی برداشته میشه. همچنین میتونین از دوستاتون بخواین که اگه قراره کاری انجام بدن که به درد شما هم میخوره، بهتون اطلاع بدن. مثلا اگه قراره برن خرید، ازشون بخواین که برای شما هم خرید کنن.

5. نه گفتن به درخواست های غیرضروری

یاد بگیرین که به درخواست های غیرضروری نه بگین. خیلی از مامانای نی نی سایت میگن به خاطر اینکه نمیتونن نه بگن، وقتشون رو صرف کارهایی میکنن که هیچ اهمیتی براشون نداره. اگه کسی ازتون میخواد که کاری رو براش انجام بدین که وقتتون رو میگیره و هیچ سودی براتون نداره، بهش نه بگین. البته باید این کار رو با احترام انجام بدین و دلیل نه گفتنتون رو هم توضیح بدین. مهم اینه که اولویت اول خودتون و خانواده تون باشین. نه گفتن به درخواست های غیرضروری بهتون کمک میکنه که وقتتون رو صرف کارهایی بکنین که براتون مهم هستن. بعضی وقت ها نه گفتن به معنای احترام گذاشتن به خودتون و وقتتونه. پس از نه گفتن نترسید و به خودتون اجازه بدین که اولویت هاتون رو مشخص کنین.

6. خواب کافی

خواب کافی برای یه مادر خسته خیلی مهمه. خیلی از مامانای نی نی سایت میگن وقتی که خوب میخوابن، انرژی بیشتری دارن و میتونن کارهای روزمره شون رو بهتر انجام بدن. سعی کنین هر شب حداقل 7 تا 8 ساعت بخوابین. اگه بچه تون اجازه نمیده که اینقدر بخوابین، سعی کنین تو طول روز چرت بزنین. خواب کافی بهتون کمک میکنه که تمرکز بیشتری داشته باشین و تصمیم های بهتری بگیرین. یه اتاق خواب تاریک و خنک میتونه بهتون کمک کنه که راحت تر بخوابین. قبل از خواب از خوردن قهوه و چای خودداری کنین. یه دوش آب گرم قبل از خواب هم میتونه بهتون کمک کنه که راحت تر بخوابین. خواب کافی حق شماست و باید بهش اهمیت بدین.

7. تغذیه سالم

تغذیه سالم هم مثل خواب کافی برای یه مادر مهمه. خیلی از مامانای نی نی سایت میگن وقتی که غذای سالم میخورن، انرژی بیشتری دارن و میتونن کارهای روزمره شون رو بهتر انجام بدن. سعی کنین تو رژیم غذایی تون از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین استفاده کنین. از خوردن غذاهای پرچرب، پرشکر و فرآوری شده خودداری کنین. تغذیه سالم بهتون کمک میکنه که سالم و سرحال بمونین. آماده کردن وعده های غذایی برای کل هفته میتونه بهتون کمک کنه که وقت بیشتری داشته باشین. همیشه یه میان وعده سالم همراهتون داشته باشین تا وقتی که گرسنه شدین، مجبور نشین غذای ناسالم بخورین. نوشیدن آب کافی هم خیلی مهمه.

نوشته های مشابه

8. ورزش منظم

ورزش منظم هم برای یه مادر لازمه. خیلی از مامانای نی نی سایت میگن وقتی که ورزش میکنن، احساس بهتری دارن و انرژی بیشتری برای انجام کارهاشون دارن. لازم نیست حتما به باشگاه برین، میتونین تو خونه ورزش کنین یا به پیاده روی برین. حتی میتونین بچه تون رو هم با خودتون به پیاده روی ببرین. ورزش بهتون کمک میکنه که سالم و قوی بمونین. حتی یه ورزش سبک مثل یوگا هم میتونه بهتون کمک کنه که استرس تون رو کم کنین. میتونین از اپلیکیشن های ورزشی هم برای پیدا کردن تمرین های مناسب استفاده کنین. مهم اینه که یه ورزشی رو پیدا کنین که ازش لذت ببرین و بتونین به طور منظم انجامش بدین.

9. داشتن زمان برای خود

داشتن زمان برای خودتون خیلی مهمه. خیلی از مامانای نی نی سایت میگن وقتی که برای خودشون وقت میذارن، احساس بهتری دارن و میتونن بهتر از بچه هاشون مراقبت کنن. میتونین تو این وقت ها کتاب بخونین، فیلم ببینین، به موسیقی گوش بدین یا هر کار دیگه ای که ازش لذت میبرین انجام بدین. حتی میتونین یه حمام طولانی و آرامش بخش داشته باشین. داشتن زمان برای خودتون بهتون کمک میکنه که استرس تون رو کم کنین و انرژی تون رو دوباره به دست بیارین. میتونین از همسرتون یا یکی از اعضای خانواده تون بخواین که برای چند ساعت از بچه تون مراقبت کنن تا شما بتونین به کارهای خودتون برسین. این وقت برای شماست و باید بهش اهمیت بدین. فراموش نکنین که شما هم انسان هستین و نیاز به استراحت و تفریح دارین.

10. بهره‌گیری از تکنولوژی

تکنولوژی میتونه بهتون کمک کنه که کارهاتون رو سریعتر و راحت تر انجام بدین. خیلی از مامانای نی نی سایت میگن از اپلیکیشن های خرید آنلاین، پرداخت قبض و مدیریت زمان استفاده میکنن. میتونین از اپلیکیشن های سفارش غذا هم استفاده کنین تا لازم نباشه هر روز آشپزی کنین. همچنین میتونین از اپلیکیشن های آموزش آنلاین زبان استفاده کنین تا زبان جدیدی یاد بگیرین. تکنولوژی میتونه زندگی تون رو آسون تر کنه. فقط باید مراقب باشین که زیاد غرق در دنیای مجازی نشین و وقتتون رو الکی هدر ندین. از تکنولوژی به عنوان یه ابزار برای مدیریت زمان استفاده کنین. اپلیکیشن های زیادی برای مدیریت لیست خرید و برنامه ریزی وجود داره که میتونین ازشون استفاده کنین.

11. ایجاد روتین

داشتن روتین روزانه به شما کمک می کند تا کارهای خود را به طور موثرتری انجام دهید.مامان های نی نی سایت توصیه می کنند یک برنامه مشخص برای صبح، ظهر و شب خود داشته باشید.به عنوان مثال، می‌توانید یک روتین صبحگاهی شامل بیدار شدن، ورزش، صرف صبحانه و آماده کردن بچه ها برای مدرسه داشته باشید.یک روتین شبانه می‌تواند شامل آماده کردن لباس بچه ها برای فردا، خواندن کتاب و خوابیدن در ساعت مشخص باشد.داشتن روتین به شما کمک می کند تا کارهای خود را به طور خودکار انجام دهید و وقت کمتری را صرف فکر کردن به این که چه کاری باید انجام دهید، کنید.

روتین به بچه ها هم حس امنیت و آرامش میده و بهشون کمک میکنه که برنامه ریزی داشته باشن.

سعی کنین روتینی رو انتخاب کنین که با سبک زندگی شما سازگار باشه.مهم اینه که یه نظمی تو زندگی تون ایجاد کنین.

12. حذف عوامل مزاحم

عوامل مزاحم میتوانند تمرکز شما را از بین ببرند و باعث شوند که وقت بیشتری را صرف انجام کارها کنید. مامان های نی نی سایت توصیه می کنند تا حد امکان عوامل مزاحم را حذف کنید. به عنوان مثال، می‌توانید تلفن همراه خود را خاموش کنید، تلویزیون را خاموش کنید و به اعضای خانواده خود بگویید که مزاحم شما نشوند. همچنین می‌توانید یک فضای کاری اختصاصی برای خود ایجاد کنید که در آن بتوانید بدون مزاحمت کار کنید. حذف عوامل مزاحم به شما کمک می کند تا تمرکز بیشتری داشته باشید و کارهای خود را سریعتر انجام دهید. شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها میتونن بزرگترین عوامل مزاحم باشن. سعی کنین زمان مشخصی رو در روز به چک کردن این برنامه ها اختصاص بدین. وقتی که دارین یه کار مهم انجام میدین، نوتیفیکیشن های گوشیتون رو خاموش کنین.

13. تمرکز بر یک کار در یک زمان

تلاش برای انجام چند کار به طور همزمان می‌تواند باعث شود که وقت بیشتری را صرف انجام کارها کنید و کیفیت کار شما نیز پایین بیاید. مامان های نی نی سایت توصیه می کنند که بر روی یک کار در یک زمان تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر در حال آشپزی هستید، فقط بر روی آشپزی تمرکز کنید و به کارهای دیگر فکر نکنید. اگر در حال بازی با بچه ها هستید، فقط بر روی بازی با بچه ها تمرکز کنید و به کارهای دیگر فکر نکنید. تمرکز بر روی یک کار در یک زمان به شما کمک می کند تا کار خود را سریعتر و با کیفیت بهتری انجام دهید. اینطوری کمتر اشتباه میکنین و مجبور نمیشین دوباره کاری کنین. چند کار رو با هم شروع نکنین. اگه یه کار رو شروع کردین، تا تمومش نکردین سراغ کار بعدی نرین.

14. تعیین اهداف واقع بینانه

تعیین اهداف غیرواقع بینانه می‌تواند باعث شود که احساس ناامیدی کنید و از تلاش دست بکشید. مامان های نی نی سایت توصیه می کنند که اهداف واقع بینانه برای خود تعیین کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه تصمیم بگیرید که کل خانه را در یک روز تمیز کنید، تصمیم بگیرید که فقط یک اتاق را تمیز کنید. به جای اینکه تصمیم بگیرید که هر روز ورزش کنید، تصمیم بگیرید که فقط سه بار در هفته ورزش کنید. تعیین اهداف واقع بینانه به شما کمک می کند تا انگیزه خود را حفظ کنید و به اهداف خود برسید. اهداف بزرگ رو به اهداف کوچیک تر تقسیم کنین. اینطوری رسیدن بهشون آسون تر میشه. هر وقت به یه هدف کوچیک رسیدین، به خودتون جایزه بدین.

15. بخشیدن خود

همه ما اشتباه می کنیم و گاهی اوقات نمی توانیم برنامه های خود را به طور کامل اجرا کنیم. مامان های نی نی سایت توصیه می کنند که در صورت اشتباه کردن، خود را ببخشید. به جای اینکه خود را سرزنش کنید، از اشتباه خود درس بگیرید و سعی کنید در آینده آن را تکرار نکنید. بخشش خود به شما کمک می کند تا از استرس و اضطراب رها شوید و به تلاش خود ادامه دهید. هیچ کس کامل نیست. همه اشتباه میکنن. مهم اینه که از اشتباهاتمون درس بگیریم. خودتون رو بابت اشتباهات کوچیک سرزنش نکنین.

16. انعطاف پذیری

زندگی با بچه ها غیرقابل پیش بینی است و ممکن است برنامه های شما به طور ناگهانی تغییر کنند. مامان های نی نی سایت توصیه می کنند که انعطاف پذیر باشید و بتوانید برنامه های خود را با شرایط جدید تطبیق دهید. به عنوان مثال، اگر بچه شما مریض شد، برنامه های خود را لغو کنید و از او مراقبت کنید. اگر مهمان ناخوانده دارید، برنامه های خود را تغییر دهید و از آنها پذیرایی کنید. انعطاف پذیری به شما کمک می کند تا با استرس و اضطراب کمتری زندگی کنید. همیشه یه برنامه پشتیبان داشته باشین. اگه برنامه هاتون طبق روال پیش نرفت، ناامید نشین. خودتون رو با شرایط جدید وفق بدین.

17. قدردانی

قدردانی از داشته ها می‌تواند به شما کمک کند تا احساس خوشبختی بیشتری داشته باشید و استرس کمتری را تجربه کنید. مامان های نی نی سایت توصیه می کنند که هر روز چند دقیقه را به قدردانی از داشته های خود اختصاص دهید. به عنوان مثال، می‌توانید از خانواده، دوستان، سلامتی و فرصت هایی که دارید قدردانی کنید. قدردانی به شما کمک می کند تا نگرش مثبت تری نسبت به زندگی داشته باشید و با مشکلات راحت تر کنار بیایید. به چیزهای کوچیک و ساده زندگی توجه کنین. از نعمت هایی که دارین شکرگزار باشین. اینطوری حس بهتری نسبت به زندگی پیدا میکنین. قدردانی میتونه استرس و اضطراب رو کاهش بده.

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

  1. وقتی بچه ام دوساله بود فهمیدم برنامه ریزی روتین خواب مهمتر از هرچیزیه. از اون موقع هر شب سر ساعت مشخص همه وسایل فردا رو می چینم تو کیف ، غذا رو آماده می کنم و لباس ها رو انتخاب می کنم. اما همیشه یه چیزای پیش بینی نشده هم هست ، واسه همون تو ذهنم یه برنامه جایگزین می چینم که اگه مثلا بچه ناخوش شد یا مهمون اومد سریع باهاش کنار بیام. یاد گرفتم گاهی لازمه از بچه هام کمک بگیرم تا وسایلشون رو جمع کنن یا ساندویچ درست کنن. انتظار زیاد از خودم داشتن فقط استرس رو بیشتر می کنه ، واسه همون هرروز یه کار رو خوب انجام می دم و راضیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا